Напоследък все по-силно впечатление ми правят надписите по софийските улици – обиди, насочени към мними или реални противници, често на етническа основа. Задавам си често въпроса какъв идиот трябва да си, за да напишеш на стената на Университета гениалната сентенция „Турци се родихте, цигани ще умрете”. Ако се чудите чей болен мозък е сътворил това, то причината за изписването на тази мъдрост се крие в поредния сблъсък на футболни хулигани от противоположни агитки, завършил (дали?) с побой, масов бой, наръгване с нож и незабравимата схватка с полицията на последния мач „Левски – ЦСКА”. Какво е това непреодолимо желание на групи млади хора да се гонят, псуват, бият, преследват, убиват не знам. Но не е трудно да видим връзката между агресивното поведение на младите бръснати момчета с татуирани свастики от агитките и някои техни идейни възпитатели, явяващи се и наши представители в парламента.
Става въпрос за все по-скандалната националистическа партия „Атака”. Неведнъж новините са започвали и свършвали с това как някой горд прабългарин представител на въпросната партия (в това число и председателя и) се е държал дискриминиращо спрямо малцинства – били те етнически или сексуални. Но също така членовете и са окупирали телевизии, радиа и други медии в опит да окажат психологически натиск и да наложат ако не с аргументи, то поне с груба сила мнението си. Подобни акции на всяване на страх с цел налагане на „правилната” гледна точка за някои може би са отживелици от 30-те години на 20 в., но ето, че подобни методи се прилагат и днес. Въобще ако се задълбочим от символиката до реториката, ползвана от партия „Атака” ще намерим достатъчно причини, за да я класифицираме като национал-социалистическа. И същевременно не трябва да забравяме, че макар в парламента това да е най-дясната партия, в страната ни вече съществуват и други групи, далеч по-крайни във вижданията и действията си срещу малцинствата, както и срещу всички останали.
Поводът да напиша това беше поредното расистко, направо фашистко изказване на депутат от „Атака” – този път от трибуната на Народното събрание. И този депутат е не кой да е, а зам. председателят на парламента Павел Шопов. Повод се оказа отново любимата тема на псевдо-патриотите – т.нар. турско робство. Макар много историци да отричат термина „робство” като неотговарящ на действителното социално и икономическо положение на българите в рамките на Османската империя, родните нацисти продължават да го налагат всячески, като дори се опитаха да прокарат решение в парламента за обявяването му за геноцид над българския народ. Крехката психика на оцелелите след 20 години икономически и политически експерименти български граждани се оказаха твърде податливи на подобна националистическа пропаганда и вече се е превърнало в норма да се мразят цигани и турци. Атакистите, като всички уважаващи себе си опитни манипулатори, твърде точно уцелват струната, на която трябва да свирят. Обаче, нали се правим на космополитни европейци, депутатите взеха, че отхвърлиха това предложение твърде в разрез с проповядваните от ЕС ценности. И след изказване по този повод на депутата от „Коалиция за България“ и историк Андрей Пантев, той бе наречен от г-н Шопов „Гад комунистическа”.
http://www.btv.bg/video/459413243-Ataka_i_BSP_se_skaraha_zaradi_turskoto_robstvo.html
Всичко това щеше да е достойно за страниците „хумор и сатира” на някой вестник, ако не беше толкова ужасно. Отново се набиват на очи някои доста притеснителни прилики с национал-социалистическа Германия и фашиските режими въобще – имаме си етнически врагове и те са малцинства, претендираме за територии на съседни държави, защото ни принадлежат и най-много от всичко мразим комунистите.
И за капак – на следващия ден на стените на СУ цъфнаха два нови надписа:
Много ми се иска да си представя Шопов как в 3 часа през нощта с черна качулка подтичква със спрей в ръка около университета, но дълбоко се съмнявам. По-вероятно е неговите мъдри слова от трибуната на Народното събрание силно да са впечатлили някой футболен патриот и той да е решил да излее мъката си за Родината върху стените на СУ. Което на практика доказва, че хората в парламента, ако и за повечето граждани след първата година мандат вече да са тотално компрометирани и омаскарени, то за някои те продължават да са меродавни водачи.
Нещо друго също прави силно впечатление. Ако Пантев като политик и депутат е по-лесен за прицел на омраза, то доц. Искра Баева е безспорен авторитет в университетските среди, ползваща се с уважението и симпатиите на студентите и преподавателите. Причина за гнева към нея са сигурно левите и убеждения, които във времена като нашите се оказват достатъчна причина за обиди, а както вече знаем и за опити за убийство ( http://www.bghelsinki.org/index.php?module=news&id=3326 ).
Друг е въпросът защо най-известното висше училище в България все още не е почистило тези надписи при все, че двама души от академичната общност са потърпевши от тях.
Трети е въпросът защо прокуратурата не се самосезира при изказванията на Шопов и защо не го подведе под отговорност за дискриминация на база политически убеждения.
Въпроси много, отговорът е един и все по-ясно ми се набива в съзнанието – някой има интерес – от футболните хулигани, от „мейнстрийма” на нацизма, от всички форми на отвличане на внимание.
По-важен е един друг въпрос, а на него нямам отговор – защо търпим?
Всъщност, днес надписите бяха заличени или по-скоро замазани. Поздравления за университетското ръководство, че все пак реагира. Но се надявам да не ограничат протеста си срещу омразата само до замазване на надписи.
Pingback: Вандалщини в СУ « Кътчето на Селин
Прекалено много внимание обръщаш на дребните андрешковци от Атака. Колкото до „турското робство“ – да така е робство си е и геноцид също е имало. Не вярвам за тези 500 години да сме се удвоили като население. И защо трябва да си затваряме очите за тези 500 години заради някакви псевдоевро-ала-бала ценности. Историята трябва да се знае и помни. И като твърдя, че е имало робство не значи, че мразя този или онзи. Нямам претенции към никой. Просто обичам страната си .
Проблемът е доста по голям от мащабите на една частна партия.Политическата система,която преди 20 години внушаваше,че човек за човека е брат,днес е напълно отречена.Разделяй и владей е многопартийната технология,която при капитализма лишава народа от възможност да се консолидира.И нека не забравяме,че от разделена България печели капитала и нейните зложелатели.Дано поне Русия не ни намрази…
За какво робство говорите? Я вижте дефиницията за робство и прочетете малко литература на някой истински историк, а не писана под вещото ръководство на Златарски. Никакво робство не е имало, а просто 500 години не е съществувала държавата България. Трябва да четете и да мислите, а не само да повтаряте като папагали зазубрени фази.
A вие знаете ли че Искра Баева казва тук: http://e-vestnik.bg/1488
„В Югославия те винаги са имали правото да се наричат българи, докато това не е било така в гръцка Македония, дори в македонската република. Така че българите от Западните покрайнини са по-скоро привилигировани.“
С което се подиграва с тези хора:
О, Тангристе, току що ми отговори на въпроса защо аджеба Баева е трябвало да бъде оплюта… Чудя се дали да ти коментирам клипчето, ама айде, от мен да мине, ще получиш отговор. Баева, за разлика от теб, очевидно, е историк, при това много добър и всепризнат. Западните покрайнини са любима тема на такива като теб, което е показателно за ниската ви историческа (и не само!) култура. На кои хора точно се подиграва доц. Баева с едно обективно заключение не става ясно от „доказателствения“ ти материал. Защото, сигурна съм, че ако отида с една камера в Западните покрайнини, ще намеря поне 10 човека, определящи се като българи, които ще заклеймят теб и всеки като теб, който ги използва, за да си развява националистическите знамена. Така че, мисли преди да пишеш!
Баева и Пантев са храненици на сърбите и определни кръгове в БСП, това е ясно на всеки. Имай малко срама пред пенсионера, защото там през 1918 са били 120 000 човека (босилеградско и царибродско), а сега са под 20 000.
Демек 6 пъти намаление на населението – Геноцид.
Искра Баева това нема го каже, но си го пише ясно и просто. Затова и в Босилеградско процента гласуващи за Атака е по-голем отколкото в цела България въобще. И не защото аз съм атакист или пък ме интересуват партиите, а защото тея хора са забравени от всички и унижени дори от сънародниците им.
Да, ти си автентичен не-християнин тангрист. Разбира се, че не можеш да се ограничаваш с някакви партии, кривнали от правата вяра 🙂
Моя си работа къв съм. Просто мразя измекярите и подлогите. В тва число Пантев и Баева.
Ти пък си храненик на диспансера в Карлуково, ма да съм седнал ад спамя линкове по твой адрес? 🙂
Ъъъ, казва човек с комунистически блог
Най-смешното в цялата работа е, че ако има преподавател в университета, който искрено да вярва и отстоява правото на всеки един (в това число и на националистите, дори и на най-крайните) да изказва мнение, то това е точно Баева. Уви, практиката оборва подхода й като погрешен.
Ако ти беше на нея щеше да ни избиеш ли?
Ако аз бях на нейно място нямаше да имам властта да ви избия, дори и да исках, но определено нямаше да се отнасям толкова толерантно към проповядването на човеконенавистни идеи. Да не говорим, че това е забранено и от закона. Завидна търпимост се проявява на всички нива към всяването на омраза.
Тоест ти си нетолерантна, към фалшивия образ които имаш в представата си за лошите националисти. А сядала ли си да говориш с тях, ама не така по интернет дето е цигания, ами на кафе и цигари. Току виж не са такива катили каквито чифутсските медии ви ги представят.
Иначе тука не съм изложил нито една човеконенавистна идея, освен това че не обичам измекяри и подлоги. Е да – и те са хора, ама не са ми от най приятните.
Кажи не е ли човеконенавистно да се отрича османският геноцид над българите(което провокира изказването на Шопов), или сръбската тирания върху нас. Или само другите са хора, ние не.
Недей бърза да ми отговаряш, знам че можеш да измислиш много голям дълъг и умен ‘затапващ’ отговор, мене целта ми не е да влизам в нямащи край полемики. Помисли над това дето ти казвам, и седни поговори човешки с някой от националистите които познаваш. Или пък не. Избора си е твой, но само истината може да те напрви свободна.
Благодаря за съвета ти, от опит знам, че с националисти не се спори, просто няма смисъл. Даже се учудвам как се увлякох в такъв безсмислен диалог. Турско робство НЯМА, нито пък геноцид.
Робството е социално-икономическа система, при която хора (наричани роби) са разглеждана като собственост, при което те не притежават лична свобода и често са подложени на принудителен труд. Робите могат да бъдат притежавани от момента на тяхното залавяне, покупка или раждане, като са лишени от правото да се придвижват, да отказват да работят или да изискват заплащане за труда си, а в някои правни системи собствениците дори имат правото да убиват своите роби.
В Османската империя единствените роби са еничарите (лични роби на султана с висок социален статус). Земеделското население, в това число и българското, е във феодална зависимост от своите васали. И дума не може да става за робство. Струва ми се, че българите доста емоционално приемат тази част от историята ни, свързана с отсъствието на държава и поради това не могат да погледнат нещата обективно. От научна историческа гледна точка робство НЯМА.
Единствената причина да ти отговарям е, че се надявам да си на 14 години и просто да си попаднал на неточната информация.
Ехххх, ХИПАТИА!!! А как би обяснил на дядо Вазов да си именува романа не ПОД ИГОТО, а ПОД ФЕОДАЛНАТА ЗАВИСИМОСТ?! За Ботев, за Левски, да не споменавам…….! Цяла плеада революционери, тръгнали ЕМОЦИОНАЛНО народо-освободително движение да правят! Какво ли би станало, ако обективно гледаха на нещата! А ако си бяха казали: А бе ние де юре сме свободни, майната му, че де факто сме роби !!!…….
*** Публикувам го и тук-дано го прочетеш!
Ами…. Откъде да започна… Има едно такова нещо като интервал за тълкуване на историческите събития с цел да се избегнат емоционалните оценки. В Англия, например, този срок е 40 години. На нас, не знам защо, и 100 не са ни достатъчни. Когато се вдига революция нормално е да се залага на емоционалната страна на нещата. Когато сред българите тепърва се заформя идеята за национална идентичност, нормално е в по-малка или по-голяма степен национализмът да е сред водещите идеи. Защо обаче в началото на 21 в. ние тъпчем на мястото, където е бил Вазов преди 100 и кусур години, не е ясно. Всяка една революция се осъществява под знамето на свободата. Можем ли да приемем, че Френската буржуазна революция е освободила французите от робство? Ако наречем феодализма робство (както са правели френските революционери) – да, но ако искаме да погледнем обективно върху ситуацията и да подходим научно не можем да приемем феодализма за робство.
Учудвам се колко чувствителен народ сме на тема турци. Със сигурност част от проблема се корени в начина на преподаване на история в училищата, но друга част май се дължи на някакъв дълбоко заложен комплекс за малоценност, който ни кара все да обръщаме глави към „славното минало“ вместо да се опитваме да градим славно настояще и бъдеще.
Ще приключа темата с един цитат от Левски, в който той ясно и недвусмислено заявява своите демократични виждания без да оставя възможност на спекуланти от бъдещите поколения да го изкарват туркофоб:
Ние гоним царя и неговите закони
В нашата България не ще бъде така, както е сега в Турско. В нея всички народи ще живеят под едни чисти и свети закони… и за турчина, и за евреина и пр., каквито и да са, за всички еднакво ще е… Така ще е в наша България. Ние не гоним турския народ, ни[то] вярата му, а – царя и неговите закони, с една дума, турското правителство, което варварски владее не само нас, но и сами[те] тур[ци].
В Българско не ще има цар, а „народно управление“ и „всекиму своето“. Всеки ще си служи по вярата и законно ще се съди както българинът, така и турчинът. Свобода и чиста република.
Левски до чорбаджията Ганчо Милев
в Карлово, 10.05.1871 г.
И за да избегна всякакви спекулации на тази тема – определям себе си като патриот.
С приказките че турско робство няма нали знаеш в кой лагер попадаш. На яростните българофоби. А алабалистиките около значението на думата робство не трогват никого. Ама хич. Само жалко ако си българка, че дедите ти сега се въртят в гроба.
а това че мразиш тея които мразят, не те прави по-добра от тези които мразиш, но явно сега е модерно да мразиш своя род, а не чуждия. Нищо не ме учудва.
Аз пък без да те мразя знам в кой лагер ще те пратя 🙂
http://www.livenews.bg/bulgaria/s/632042083-Natsionalisti_na_Shipka_Turtsi_umrete_sveta_osvobodete_VIDEO.html
Шипка като барометър за настроението на народа.
България поема по национален път! Всички комунисти – на съд, на съд, на съд!
Много добър текст, браво на авторката!
Тъжно, наистина, че живеем в страна с толкова ниско самочувствие на хората- само така може да се обясни опитът за създаването на уклон към крайния национализъм-шовинизма-неофашизма. Иначе привържениците на „Атака“ даже когато съумяват да си придадат културен облик, не успяват да прикрият фашизоидните идеи, които ги мотивират. Пример: Шипка-„барометър за настроението на народа“ и от линка разбираме, че „българи“ от БНС крещяли до паметника „Ние сме нацисти и мразим комунистите“. Поставил съм българи в кавички – нацистът не може да е никакъв, освен престъпник (настоящ или бъдещ), когото народът безмилостно наказва. Който и да било човек, захващащ се с идеологията на нацизма, неофашизма, шовинизма става годен единствено за съд и нищо друго. „Атака“ с нескончаемите пристъпи на омраза, които подклажда, ако и да е във властта, нарушава Конституцията и редица закони и конвенции, свързани с правата и достойствата на хората (български и чужди граждани). Сега официалните националисти- тези в Народно събрание, се крият зад полицейското управление, което малко го е грижа за законите. Ако не беше така – подобни противообществени елементи, крещящи под Шипка, които са освен всичко друго и „събратя“ на атакистите, щяха да се озоват първо в районното на Казанлък, после и на съд за поругаване на честването на 3-ти март. Защото честването на 3-ти март няма нищо общо с омраза към турци, цигани, гагаузи, хора с леви политически убеждения и прочее. Който не го е разбрал, е много сериозно ощетен от живота.
Колкото за проявите им по стените на университета. Те дават повод университетските среди да ги осъдят морално и да говорят по темата за българския национализъм, който тласка обществото към открит фашизъм. Умните и загрижени хора за България в университета не ще забравят тези надписи и ще надделеят с обичта си и идеите си за страната над безсилния облик на омразата и мракобесието!
Ние идемъ. Не можете да спрете расово осъзнатата младеж, може само да плюете и да цитирате текстове които са без никаква стоиност за всеки един нормален човек, като конституцията или правата на подчовека.
☭ ▄︻┻┳═一 卐
!
До tangrabg,
Кои сте вие, осъзнатите? С пречупените кръстове, със спринцовките във вените, а това за расовата осъзната младеж ми звучиш като един много известен ислямски фундаменталист, който също като вас сее омраза на расова, етническа или религиозна основа! Малко съм остър, но този „спор“ отново ме навежда на мисълта, че доста хора ги гони призрака на тоталитаризма. А относно т.нар. „робство“, всеки си има различни интерпретации и ще си има, защото историята като наука е лесно податлива на съмнителни факти. Въпреки това си мисля, че издевателства върху българският народ е имало, както и сега, дали преди столетия с меч или сега с лекомислена държавна политика все плащаме с животите си. Със здраве и съвет „врага“ е самата държава, а не обикновените трудещи се хора.
Аз не мога да разбера тези, които по-горе пишат, че нямало робство, че нямало геноцид че всичко е измислица, тези хора българи ли са или някви извънземни изпратени нарочно тук да обслужват чужди интереси или по-точно турски. Какво знаят те за България, познават ли историята на своята родина, знаят ли какво е преживял българина и въпреки това е успял да запази рода и вярата си. Чели ли са за безбройните кланета като това в Батак и в с. Бояджик, знаят ли как турците са набучвали бебета на щиковете си и са ги разнасяли из цялото село за да ги видят всички, как са изнасилвали българките и след това са ги убивали зверски. Тези, които сега пишат, че е нямало турско робство да се замислят дали да не си слагат фесовете и да заминават за Анадола, защото те защитават турските интереси. Каква майка ги е раждала тези продажници, те са срам за обществото и ако позволяваме да има все повече такива коментари един ден нашите деца няма да се казват Димитър, Иван, Мария, а ще се казват Мехмед, Хасан, Айше и т.н. А този процес вече е започнал, ако отидете в Кърджали ще видим какво ще ви е отношението тогава по този въпрос, защото там да се наречеш българин изисква смелост и именно там хората са истински българи и се стремят да се запазят а да не се слеят с фесовете. Този, който пише по-горе, че не мрази никой, ще го посъветвам да влезе в една джамия по време на техните молитви и да чуе тогава кой говори за омраза- Българите или Турците, защото там се проповядва идеята, че който не приема тяхната вяра трябва да бъде убит. Това не е измислица, това го научавам навсякъде където обикалям в страната, и рано или късно това ще излезе наяве, но тогава ще е късно. Тогава искам да ги питам аз какво е имало и какво е нямало. Тогава ще разберат що за хора са турците, те са фанатици и това ще го разберат всички. Ей тогава моето момче искам видя ти как ще живееш, как ще говориш на турски, ще се кланяш на фесовете защото това целят те, икономическо робство каквото шече виждаме. Затова когато пишете нещо толкова важно наистина се замислете за какво става въпрос а не да се чудите скво да си запълвате свободното време, защото този начин на мислене е позор за всеки, който иска да се нарече БЪЛГАРИН…….!!!
Расист като Вас, делящ хората на българи и фесове, няма никакво право да казва какво е позор за българина и какво – не. Аз също обикалям страната, общувам с турци, влизала съм в джамия и съм била в Кърджали и твърдя, че Вие открито лъжете. За мен такива като Вас са позор за България!
Написаното по стените е селяния, но да не обобщаваме, че Пантев и Баева са свръхуважавани в университета. Да си историк и същевременно партиен член е странно съвместимо занимание и то несъмнено вреди на научния интегритет. Това е ясно за всички в университета, които не се увличат по вятърничави идеали и не вярват в светлото бъдеще на „пролетарската революция“.
С мнението си по никакъв начин не защитавам Атака, които са просто идиоти.
За Пантев не мога да коментирам колко е уважаван, аз самата смятам, че философските есета са му по-силна страна от историческите изследвания. Но по отношение на Баева съм категорична – това е един от най-добрите и уважавани преподаватели в ИФ. Всеки има право на политическо самоопределение, бил той и преподавател. А Баева, конкретно, никога не е налагала своите възгледи, дори не ги е намесвала в учебния процес. Но на мен целта не ми беше да се занимавам с преподавателските качества на двамата потърпевши, а да обърна внимание върху поредния вероломен акт, извършен от хора, наричащи себе си патриоти, а по същество изповядващи националистическа идеология.
Добро извинение ще е за нацапалите стените на СУ техният акт да бъде окачествен с невинното „селяния“, а националистите в парламента да бъдат омилостивявани с това, че са просто „идиоти“. Има ли какво да се прикрие с подобно опростяване на нещата? Да, и това е връзката между говоренето с обиди и омраза от трибуната на парламента направено от Шопов и явилите се само ден по-късно писания по стените на Ректората. Първо се създава от трибуната на най-висшата държавна институция стил на омраза към политически различните и етнически неправилните (и то от съуправляваща партия), а после този зов изведнъж се материализира от младежите-последователи на „българщината“ , при това срещу известни, уважаеми български академични личности. Някои считат, че стените на СУ могат да „понесат“ псувни първо срещу цигани и турци (опа, любима тема на една камара националистически парламентарни и извънпарламентарни партии и на черните уличните формирования), после псувни срещу политически противници-депутати и за капак срещу един от най-уважаваните преподаватели по съвременна история в България. Какво е обединяващото ли? Не е само стената върху, която става това. Обединяващото е близостта на мотивите на рисувачите. Дали ще са лумпени от стадионите, зле прикрити спрямо фашизма улични формирования или младежките кадри на партийните им кумирите в Народното събрание, посланията им се въртят все около едни и същи въпроси. Обединени в омразата и насочващи я към един куп обществени групи, които заедно съставляват поне половин България. Половин България за тях е неправилна, а сами претендират за цялата. Мисия невъзможна!
Не съм цялял никого да „омилостивявам“. Национализмът тип „Атака“ е зло, чиято най-скромна манифестация е написаното на стената. Но за жалост този тип първични разсъждения и поведение са типични за страшно много хора, не само от „Атака“. Тази омраза все повече изпълва съдържанието на понятието „българин“, колкото и на мен да ми е тъпо, че така се случва.
Но ако има някой, който продължи национализма като официална политика и дори го издигна до неподозирани висоти, направи го научен стандарт, предизвика масови психози като „възродителния“ процес и т.н., то това са именно партийните другари на Пантев и Баева.
☭ Идеята е жива! ☭
Pingback: Българин ли си или гагаузин? | Bulgarian Blog